ساختار سایت چیست؟

ساختار سایت در مورد نحوه سازماندهی سایت شما و ارتباط داخلی صفحات با یکدیگر است.داشتن یک ساختار سایت منطقی به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی محتواهای شما را پیدا کرده و در عین حال نرخ تبدیل را بهبود بخشند و از فعالیت‌های سئوی شما حمایت کنند. ساختار سایت مستحکم زمانی که می‌خواهید وب‌سایت جدیدی را راه‌اندازی کنید یا وب‌سایت کنونی خود را دوباره طراحی نمایید بسیار ضروری است. هر چقدر سایت شما بزرگتر باشد، این موضوع حیاتی تر می‌شود. در این مقاله، شما یاد می‌گیرید که چطور یک ساختار سایت عالی را در این ۵ مرحله برنامه ریزی و ایجاد کنید:

  1. آماده‌سازی برای نقشه‌کشی تصویری همه چیز
  2. چک کردن نحوه ساختارسازی وب‌سایت‌های رقبا
  3. ایجاد یک برنامه منطقی بر اساس صفحات کنونی شما
  4. تکمیل ساختار سایت با استفاده از داده‌های تحقیقات کیوورد
  5. نقشه‌کشی اجزای مسیریابی در سایت

قبل از پرداختن به موارد بالا اما، بیایید با هم ببینیم که چرا باید به ساخت یک ساختار مستحکم برای سایت خود اهمیت دهید.

چرا ساختار سایت مهم است؟

همه ما در مورد فعالیت‌های در هم تنیده بازاریابی در طول کانال‌های مختلفی مطلع هستیم. ساختار وب‌سایت نیز تفاوت چندانی ندارد، ساختار سایت همان‌قدر که سئو به حساب می‌آید، به تجربه کاربری نیز مرتبط است.

تجربه کاربری (UX)

فرض کنید که می‌خواهید یک قابلمه خریداری کنید. شما به یک وب‌سایت فروش لوازم آشپزخانه می‌روید، روی دسته بندی “قابلمه و ماهیتابه” کلیک می‌کنید و سپس قابلمه را انتخاب می‌نمایید.هر فروشگاهی که به آن سر بزنید، پروسه انجام کار تقریباً مشابه است چرا که این ساختار منجر به تجربه کاربری عالی می‌شود. اگر لازم بود که روی ده‌ها صفحه کلیک کنید تا به چیزی که دنبالش هستید برسید، احتمالاً سایت را ترک کرده و به سایت دیگری می رفتید.

لینک های داخلی

استفاده از مسیریابی ساده و ساختار لینک‌دهی داخلی نه تنها برای کاربران شما، بلکه برای سئویتان نیز مفید است. به این دلیل که به PageRank اجازه جریان یافتن دور سایت شما را می‌دهد. PageRank اعتبار یک صفحه بر اساس بک‌لینک‌های داخلی و خارجی آن را نشان می‌دهد. این موضوع که در روزهای اولیه وجود گوگل ایجاد شد، بنیان و اساس الگوریتم رتبه‌دهی بوده است و امروزه نیز همچنان به عنوان یک سیگنال رتبه‌دهی استفاده می‌شود.با لینک کردن صفحات مربوط به هم، شما بر روی جریان PR دور سایت خود تاثیر می‌گذارید، بدین معنی که صفحاتی که لینک‌های داخلی بیشتری دارند احتمالاً رتبه بهتری می‌گیرند. سعی نکنید از این کار یک بازی درست کنید، تنها زمانی به صفحات دیگر لینک بزنید که برای بازدیدکنندگان شما نفع داشته باشد.

سایت لینک

گوگل بعضی اوقات بهترین صفحات شما در صفحه نتایج جستجو را نشان می‌دهد. این قابلیت صفحه نتایج جستجو به عنوان لینک‌های سایت (Sitelinks) شناخته می‌شود.

شما بر روی این که گوگل تصمیم می‌گیرد در این بخش چه چیزی نشان دهد کنترلی ندارید، اما آن ها معمولاً بعضی از مهم‌ترین صفحات و دسته‌بندی‌های وب‌سایت شما هستند و این اهمیت بر اساس ساختار سایت و لینک‌های داخلی شماست.به صورت طبیعی، صفحاتی که از منوی شما و دیگر المان‌های مسیریابی اصلی لینک شده‌اند بیشتر از بقیه در Sitelinks به نمایش در می‌آیند.

بهره‌وری کراول (Crawl Efficiency)

اگر یک صفحه لینک‌های با ارزش کمی به سمت خود داشته باشد، نمی‌توانید از مردم یا ربات‌های موتورهای جستجو انتظار داشته باشید که به صورت مستمر به این صفحه سر بزنند. این گونه صفحات غیرمهم به شمار می‌آیند. شما احتمالاً نیاز به نگران بودن در مورد بهینه‌سازی بهره‌وری بررسی ربات‌های گوگل و بودجه ندارید. این یک وظیفه مربوط به سایت‌های بسیار بزرگ است، بنابراین شما با داشتن ساختار سایت قوی در این زمینه مشکل دیگری نخواهید داشت.

برنامه‌ریزی محتوا و قاب‌بندی

ساختار سایت شما به شما می‌گوید که چه زمان و در چه جایی باید صفحات یا بخش های جدیدی ایجاد کنید. با توجه به این که این امر ارتباط نزدیکی با تحقیقات کیوورد دارد، بعضی از صفحات کنونی شما ممکن است با هدفگیری کیووردهای مختلف بر اساس پتانسیل ترافیک بالایی که دارند بهتر کار کنند، اما همه چیز این نیست. تیم های طراحی، مخصوصاً در مراحل اولیه طراحی یک وب‌سایت بهتر است از قاب بندی استفاده کنند.

قاب‌بندی (Wireframing) یک طرح ساده‌سازی شده از صفحه است که ساختار خود را بدون اضافه کردن هرگونه محتوا یا تصویر طرح‌بندی می‌کند. بدین صورت که نیازهای کاربر و سفر وی در طول سایت را که به صورت غیر قابل اجتنابی وابسته به ساختار وب‌سایت است را در نظر می‌گیرد.

مقیاس بندی سایت

زمانی که صفحات جدید ایجاد می‌کنید، آن‌ها را در مرتبط‌ترین بخش‌های سایت خود قرار می‌دهید، اما چیزی که امروز مرتبط به نظر می‌رسد، ممکن است در آینده هنگامی که محتوای بیشتری اضافه می‌کنید این طور نباشد. شاید لازم باشد بعضی از بخش‌های سایت خود را ساختاردهی دوباره کرده و از ری‌دایرکت‌ها استفاده کنید.

نحوه ایجاد ساختار وب سایت

سرمایه‌گذاری بر روی زمان و پیچیدگی ایجاد یک ساختار سایت به دو مورد بستگی دارد:

  1. سایت شما چقدر بزرگ است و خواهد بود؟
  2. آیا تحقیقات کیوورد شما آماده است یا خیر؟

اگر تحقیقات کیوورد شما آماده است و سایت شما به نسبت کوچک می‌باشد، ایجاد ساختار سایت را می‌توان در کمتر از ۱ ساعت انجام داد.

۱ همه چیز را به صورت بصری ترسیم کنید

مهم‌ترین جنبه ساختار وب‌سایت داشتن یک تصویر اساسی که بتوانید با تیم خود آن را به اشتراک بگذارید است.

تنها کاری که لازم است انجام دهید انتخاب یک نرم‌افزار نقشه‌ذهنی است که از آن برای ایجاد ساختار استفاده کنید. برای تصویر بالا از Xmind برای ساخت این پیش‌نویس استفاده شده است.

۲ ساختار سایت‌های رقبای خود را چک کنید

برنامه‌ریزی ساختار وب‌سایت از صفر می‌تواند با توجه به سایز سایت کاملاً پیچیده باشد. بنابراین ابتدا از بهترین رقبای خود الهام بگیرید چرا که ساختار سایت آن‌ها احتمالاً بسیار نزدیک به حالت ایده‌آل می‌باشد. استفاده از ساختاری مشابه با ساختار رقبا همچنین حس آشنا پنداری را برای مخاطبان شما ایجاد می‌کند.

برای شروع، سایت رقیب خود را در Ahref’s Site Explorer وارد کنید. ببینید که هر بخش از سایت مسئول چقدر از ترافیک ارگانیک ورودی است. این کار را ابتدا برای Subfolderهایشان انجام دهید.

از ساختار بخش‌هایی که بهترین عملکرد را دارند الهام بگیریدURLهای آن ها را برداشته و این پروسه را با نگاه کردن به ساختارهای عمیق‌تر توسط گزارش Top Subfolders ادامه دهید

۳ یک نقشه منطقی بر اساس صفحات کنونی خود ایجاد کنید

مهم‌ترین چیز برای در نظر داشتن زمانی که می‌خواهید وب‌سایت خود را تصویر‌سازی کنید این است که ساختار خود را صاف ایجاد کنید و نه عمیق. داشتن ساختار سایت صاف اطمینان حاصل می‌کند که هر دو صفحه روی وب‌سایت شما تنها چند کلیک از یکدیگر فاصله دارند. این موضوع هم برای کاربران و هم ربات‌های موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.

اگر شما در پروسه طراحی دوباره سایت کنونی خود هستید، می‌توانید چک کنید و ببینید آیا در حال حاضر ساختار سایت شما مشکل عمق دارد یا خیر. از ابزارهای سنجش سایت برای بررسی سایت خود استفاده کنید و سپس به بخش ساختار رفته و گزارش عمق را باز کنید.این گزارش معمولاً توزیع لینک‌ها بر اساس فاصله ای که از صفحه اصلی شما دارند را نشان می‌دهد. ابتدا گزارش را به نحوی طبقه‌بندی کنید که تنها ۲۰۰ صفحه کد وضعیت صفحات HTML را با اعمال کردن طبقه‌بندی پایین نشان دهد.

این کار تمامی عکس‌ها، فایل‌های جاوا اسکریپت و دیگر انواع لینک که نیاز به سنجش در این بخش ندارید را حذف می کند.با توجه به میزان پیچیدگی سایت شما، شما ممکن است ببینید که اعداد تا سه یا چهار کلیک دورتر از صفحه اصلی می‌روند و سپس به سرعت برمی‌گردند. به صورت کلی، شما نباید صفحه ای که بیشتر از ۶ کلیک از صفحه اصلی دورتر است را داشته باشید. این موضوع منجر به بازدیدهای کمتر هم از سوی بازدیدکنندگان و هم ربات‌های موتورهای جستجو می‌شود.

چک کردن این که آیا صفحه بی‌سرپرست در سایت دارید یا خیر نیز اهمیت دارد. صفحات یتیم (Orphan Pages) آن‌هایی هستند که بک‌لینک های داخلی ندارند و دسترسی به آن‌ها برای کسانی که سایت را مرور می‌کنند غیرممکن است.

بعد از این که سایت بررسی شد، Page Explorer را باز کنید و فیلتر پایین را بر روی طبقه‌بندی قبلاً استفاده شده اعمال نمایید.اگر صفحه با ارزشی در این بخش پیدا کردید، باید از صفحات دیگر خود به آن لینک بزنید. زمانی که این مشکلات را شناسایی کردید، وقت تصویر‌سازی ساختار رسیده است. آن را بر اساس اطلاعاتی که تابحال کسب کرده اید بنویسید.

۴ ساختار سایت خود را با استفاده از داده‌های تحقیقات کیووردها کامل کنید

تحقیق کیوورد به شما اجازه می‌دهد تا ساختار سایت خود را اصلاح کرده و آن را کامل نمایید. شما می‌توانید کیووردهای اصلی برای صفحات برتری که باید در سطح بالایی سلسله مراتب بر اساس حجم جستجو و پتانسیل ترافیک ارگانیک باشند را انتخاب کنید.

5 نقشه‌کشی اجزای مسیریابی سایت

مسیریابی سطح بالا برای این که بازدیدکنندگان بتوانند میان مهم‌ترین صفحات شما به راحتی گشت و گذار کنند حیاتی می‌باشد. این صفحات نشان‌دهنده بالاترین سطح ساختار سایت شما می‌باشند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها مسیریابی Header خود را با یک Footer تکمیل می‌کنند. شما معمولاً صفحاتی مانند T&C، Privacy Policy و دیگر مسائل خسته‌کننده را در این بخش می‌بینید. بسیاری از بازدیدکنندگان تا پایین صفحه سایت نمی‌روند اما می‌توانید Footer را هم به عنوان یک المان مسیریابی مهم در نظر بگیرید. شما می‌توانید به صفحات برتری که نتوانستند در Header قرار داشته باشند لینک بزنید و یا حتی آن‌هایی که در این بخش قرار دارند را دوباره تکرار کنید.

اهمیت، تاثیر و پیچیدگی ساختار سایت با توجه به اندازه سایت شما رشد پیدا می‌کند. شما باید آماده مواجهه با این مشکل برای هر مدل سایت کوچک تا متوسطی شده‌ باشید. برای وب‌سایت‌های بزرگ اما موارد بیشتری هستند که باید در نظر بگیرید.

اگر در این‌ زمینه تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *