سئو ‌سایت یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

سئو به صورت انگلیسی SEO نوشته می‌شود و مخفف عبارت search engine optimization می‌باشد. در فارسی به سئو، بهینه‌سازی سایت برای موتور های جست و جو گفته می‌شود.

به زبان ساده سئو مجموعه‌ای از فرایندهایی است که برای کسب جایگاه اول گوگل (و موتور‌های جست و جوی دیگر) در یک یا چند عبارت خاص انجام می‌شود

منظور از موتور‌های جست و جو فقط گوگل نیست! با اینکه 99 درصد کاربران اینترنت در ایران از گوگل به عنوان موتور جست و جو استفاده می‌کنند ، اما به یاد داشته باشید عمل بهینه‌سازی یا سئو مختص این موتور جست و جوی محبوب نیست.موتور‌های جست و جوی دیگری که می‌توان گفت ممکن است نام آن ها را شنیده باشید ، بینگ و یاهو می‌باشند. تمامی اصولی که برای بهینه‌سازی به کار گرفته می‌شود برای تمامی این موتور‌ها مورد قبول است.آنچه که باید در حین بهینه‌سازی یا سئو به آن توجه کنید ، این است که سئو درحالت کلی 2 رو دارد که یک روی آن کاربر و روی دیگر آن موتور های جست و جو می‌باشند.

با اینکه پیشرفت‌های گوگل نشان می‌دهد تا سال‌های آینده ربات‌های خود را کاملا شبیه به کاربر می‌کند ، اما با این وجود بهتر است در حین بهینه‌سازی از اینکه به هرحال ربات‌ها هیچگاه مانند انسان‌ها عمل نخواهند کرد غافل نشوید.

پایه و اساس کار موتور‌های جست و جو

هنگامی‌که کاربران از موتور‌های جست و جو برای یافتن پاسخ خود استفاده می‌کنند ، این موتور‌ها از میلیون‌ها داده‌ای که پردازش کرده‌اند ، بهترین‌ها را متناسب با هدف جست و جوی کاربر به او پیشنهاد خواهند داد.این پیشنهاد‌‌ها در قالب ترتیب از لینک 1 شروع و تا چندین صفحه ادامه پیدا می‌کنند. بیش از نصف کاربران پس از اینکه نتایج را می‌بینند ، روی لینک اول کلیک می‌کنند. هرچه لینک‌های پیشنهادی پایین‌تر قرار گرفته باشند ، تعداد کلیک نیز کمتر خواهد شد.جالب است بدانید فقط 1 درصد از کاربران پس از جست و جو به صفحه دوم گوگل می‌روند که این اهمیت سئو را بیشتر نشان می‌دهد.

موتور‌های جست و جو با استفاده از ربات‌های مختلف ، فرمت‌های متفاوت محتوا را آنالیز می‌کنند برای مثال گوگل برای تشخیص محتویات تصاویر از رباتی به نام Googlebot Images استفاده می‌کند.

سپس محتوایی را که بررسی کرده است ، در پایگاه داده خود قرار می‌دهد تا در بهترین موقع به کاربر نشان دهد. در ادامه به مرحله ای از این فرایند اشاره می‌کنیم :

  1. کراول یا خزش ربات‌ها در صفحه سایت

هنگامی که محتوایی در وب منتشر می‌شود ، گوگل با استفاده از ربات‌های خزنده‌ای که به آن‌ها اسپایدر نیز می‌گویند ، در صفحه خزش می‌کنند (در اصطلاح کراول) و اطلاعات را استخراج می‌کنند.

  1. ایندکس و عمل ذخیره اطلاعات در دیتابیس

هنگامی که ربات‌ها پس از خزش موفق شدند محتوا و مفهوم آن را درک کنند ، حال نوبت نسخه برداری از آن‌ها و ذخیره در دیتابیس خود (ایندکس) فرا رسیده است.

تبلیغات گوگل ادوردز و تفاوت آن با سئو

خب همانطور که احتمالا می‌دانید ، بسیاری از بیزینس‌ها و کسب کار‌های خدماتی ترجیح می‌دهند ابتدا از طریق گوگل ادوردز کاربران خود را جذب کنند. در این نوع از کانال دیجیتال مارکتینگ ، به ازای ورود کاربر به سایت می‌بایست مبلغی به گوگل پرداخت شود.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت ، تبلیغات گوگل ادوردز تبلیغاتی هستند که وب‌سایت شما را در کلمه کلیدی مورد نظر ، در صفحه اول گوگل نمایش خواهد داد. تشخیص تبلیغات از نتایج اورگانیک کار راحتی است ؛ کافیست به کنار لینک‌های پیشنهادی در صفحه جست و جو (در اصطلاح SERP نامیده می‌شود) نگاه کنید، حتما متوجه کلمه AD یا آگهی خواهید شد.

عمده ترین تفاوتی که بین تبلیغات گوگل و نتایج اورگانیک (سئو) وجود دارد ، در مدت زمان و قمیت آن هاست. در تبیغات گوگل ادوردز شما به ازای کلیکی که از کاربری دریافت می کنید ، مبلغی را پرداخت خواهید کرد در صورتی که نتایج اورگانیک کاملا رایگان هستند.

اهمیت سئو و ارجحیت آن نسبت به تبلیغات گوگل

با وجود اینکه می‌توانید با تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی برای وب‌سایت خود ترافیکی ایجاد کنید ، اما بهتر است بدانید بیشترین بازدید کننده‌ای که می‌توانید برای سایت خود ایجاد کنید ، دریافت ترافیک از موتور‌های جست و جو است.

جالب است بدانید در ایالات متحده‌ی امریکا ، فقط 2.8 بازدید کنندگان روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند. با اینکه این عدد در وب فارسی بسیار بیشتر است اما با این وجود می‌توان گفت کاربران تمایل دارند روی نتایج اورگانیک گوگل کلیک کنند.

درواقع کاربران هنگامی که وبسایتی را به صورت نتیجه اورگانیک گوگل مشاهده می‌کنند ، بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

در تبلیغات گوگل مادامی که این کار را انجام می‌دهید ، به ازای کلیک کاربر مستلزم پرداخت مبلغ هستید. در صورتی که در بهینه سازی سایت با اینکه بسیار بیشتر طول خواهد کشید ، اما می‌توانید تا مدت‌ها وبسایت خود را جزو نتایج اورگانیک به صورت رایگان در نتایج اول نگه دارید.

با گذشت زمان و پیشرفت گوگل می‌توان گفت در آینده گوگل بسیار پیشرفته خواهد شد به طوری که می‌تواند تولید محتوا ارزشمند را شناسایی کرده و آن را جزو لینک‌های اولیه رتبه‌بندی کند. اما اکنون لازم است تا به گوگل کمک کنید تا سایت شما را ارزشمند حساب کند.

آیا برای سئو نیاز به استخدام کارشناس سئو دارم؟

بسیاری از مدیران سایت‌ها تمایل دارند ابتدا اصول اولیه سئو را رعایت کرده و سپس در مراحل پیشرفته‌تر ، بهینه‌سازی را به یک متخصص بسپارند. به هر حال همه چیز بستگی به شما دارد. ممکن است بخواهید وبسایت خود را خودتان سئو کنید و یا تمایلی به انجام این کار نداشته باشید.با این وجود باید معیار ها و سطح دانش و علاقه را لحاظ کنید. درصورتی‌که تمایل داشتید سایت خود را بهینه‌سازی کنید، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما ، از کارشناسان سئوکار بخواهید عملیات سئو را برای سایت شما آغاز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *