شاید بتوانید با متن جذاب کاربرها را به سایت خودتان بیاورید ولی آن چیزی که باعث میشود کاربران با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت شما را دوست داشته باشند ، زیبایی و رنگبندی مناسب سایت شماست. در ادامه به نحوه انتخاب رنگ مناسب و اینکه چه رنگهایی برای سایت شما مناسب است ، میپردازیم.
انتخاب رنگ مناسب برای سایت
آنچه باعث ارتباط برقرار کردن کاربر با یک سایت میشود طراحی (UI) یک سایت است. مسلماً این طراحی به صورت یک رنگ تنها انجام نمیشود و نیازمند ترکیب شدن چندین رنگ به شکلی است که کاربر از ورودش به سایت لذت ببرد.
سلیقه خوب طراح بدون شک بیتأثیر در طراحی خوب یک سایت نیست ولی این که صرفاً یک طراح به رنگ ارغوانی و زرد علاقه دارد و کل سایت را با همین دو رنگ طراحی کند اصلاً قابل قبول نیست.
روانشناسی رنگها و تأثیر هر رنگ در هر شغل
در روانشناسی رنگها برای مشاغل مختلف رنگهای مختلفی توصیه میشود. هر رنگ پیامی خاص و انرژی مخصوص به خودش را دارد. در انتخاب رنگ مناسب برای سایت ممکن است از رنگهای مکمل و خنثی و یا رنگهای شاد و متمم استفاده شود.در ادامه به توضیحات مختصری در رابطه با رنگ ها میپردازیم.
رنگهای مکمل و خنثی
کسب و کارهای متفاوتی مثل ادارات ، مدرسهها و دانشگاهها ، سایتهای علمی و اخبار نیازمند طراحی سایتی ساده با ترکیب دو یا سه رنگ هستند. به طور مثال رنگ آبی و مکملهایش را برای لوگو ، منو و لینکها استفاده کنید و رنگهای خنثی مثل سفید برای پس زمینه و رنگ متضادی مثل سیاه برای متون.
رنگهای شاد و متضاد
رستورانها ، مهدکودکها ، فروشآنلاین سیسمونی و مشاغل این چنینی نیازمند استفاده از رنگهای شاد برای طراحی سایت هستند. رنگهایی مثل قرمز ، زرد و نارنجی رنگهای گرمی هستند که انرژی را به کاربر منتقل میکنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینهها هستند.در حقیقت شما در زمان انتخاب رنگ سایت خود باید به این موضوع فکر کنید که میخواهید چه احساسی به مخاطبتان منتقل کنید و همچنین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که بازه سنی مخاطب شما چقدر است (یعنی بیشتر مخاطبین شما حدودا چند ساله هستند) و جنس مخاطب سایت را نیز در نظر بگیرید.
رنگهای تیره و روشن
به عنوان مثال شما برای یک سایت آموزشی که فقط برای مدیران شرکتها طراحی شده است بهتر است از رنگهای جدی مانند سرمهای یا مشکی استفاده کنید اما باید این رنگها را فقط در منو و بخشهای کمی از سایت بیاورید تا سایت به تیرگی کشیده نشود.
سایتهای تیره همیشه احساس سایتی با محتوای آموزشهای امنیتی، موزیک و فیلم را میدهند، اگر دقت کنید این الگو در همه سایتهای محبوب حوزه فیلم و موسیقی دیده میشود اما در مقابل سایتهایی که خدماتی به خانمها میدهند معمولا از رنگهای بنفش کمرنگ یا صورتی استفاده میکنند و به محض اینکه شما وارد سایت میشوید متوجه خواهید شد که این سایت ارتباطی به خانمها دارد.
پس با توجه به کسب و کارتان رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید تا در اولین نگاه، خود را برای مخاطب متمایز کنید.
5 نکته برای انتخاب رنگ یک وبسایت
رنگها همانطور که در محیط اطراف روی ما تأثیر میگذارند در حوزه وب نیز بی تاثیر نیستند. با یک بررسی ساده و خوشسلیقگی میتوانید تاثیرگذاری رنگها را در ذهن کاربران چند برابر کنید. برای دریافتن بایدها و نبایدهای رنگبندی سایت خود باید نکات زیر را رعایت کنید:
رنگ متن
انتخاب رنگ فقط در پس زمینه و سربرگ (header) سایت خلاصه نمیشود بلکه انتخاب رنگ متن نیز بسیار اهمیت دارد. این انتخاب باید به شکلی باشد که چشم زود خسته نشود و متنها راحت خوانده شوند. بهترین انتخاب برای رنگ پسزمینه رنگهای روشن و برای متن رنگ تیره میباشد. سایتهایی نیز با پس زمینههای رنگی و یا متنهای رنگی وجود دارند که ممکن است بسیار هم زیبا باشند اما نکته اینجاست که از رنگهای مکمل استفاده شود. اختلاف کنتراست زیاد و متضاد بودن رنگها فقط کاربران را از سایت شما فراری میدهد.
هماهنگی بین صفحات
هر صفحه در سایت باید با دیگر صفحات همخوانی داشته باشد. این که رنگها دائم در هر صفحه تغییر کند باعث میشود کاربر در سایت سرگردان شود. میتوانید با انتخاب رنگهای مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer) ، سایت شکیلی طراحی کنید. به این ترتیب کاربر با جستجو در صفحات مختلف سایت حس نمیکند که به سایت دیگری رفته است.
رنگ سازمانی
رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو ، طراحی سایت و حتی در دکوراسیون استفاده شده باشد نشانهی خوشسلیقگی و متمایز بودن شما میباشد. با انتخاب یک رنگ سازمانی همیشه در ذهن کاربران باقی خواهید ماند.
فرهنگ هر رنگ
رنگها در هر کشور با فرهنگهای مختلف اهمیت ویژهای دارند. به طور مثال در ایران برای طراحی سایت مکانهای گردشگری استفاده از رنگهایی مثل آجری یا فیروزهای بسیار مناسب است. استفاده از رنگهای پرچم هر کشور برای سایتهای دولتی احساس بهتری رو به بازدیدکنندگان القا میکند. مثلا رنگ قرمز برای کشور چین ، سبز برای عربستان ، آبی و قرمز برای آمریکا و … اهمیت دارد. با بررسی فرهنگ رنگها میتوان سایتهای دوست داشتنیتری طراحی کرد.
رنج سنی کاربران
سایت فروش اسباببازی با سایت فشن بسیار متفاوت است زیرا احساسات و هیجانات هر سن از کاربران نوع خاصی از طراحی را میپذیرد. با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده کدام دسته از افراد است میتوانیم رنگهایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور مثال سایتهای موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و … بیشتر مورد استفاده جوانها هستند و برای این نوع سایت از رنگهای تیره بیشتر استفاده میشود. سایتهای دیگری مثل سایتهایی که مخاطب آنها کودکان هستند از رنگهای شاد و مهیج برای طراحی استفاده میکنند. بدون شک اگر این رنگها جا به جا استفاده شود تاثیر خوبی روی مخاطب نمیگذارد.
کور رنگی
طبق آمارهای منتشر شده 10 % از جمعیت زمین دارای کور رنگی هستند. که این بیماری باعث میشود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگهای سایتتان را برای این افراد قابل درک کنید می توانید از این ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک میکند که رنگهای سایت را از دید آنها نیز ببینید.
انتخاب شما برای سایتتان چیست؟