اشتباهات رایج در طراحی وب‌سایت

وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب و کار شما است ، میتواند فروشگاهی برای محصولات شما ، کانال ارتباطی بین مشتریان شما و غیره باشد . ساخت و طراحی یک وب‌سایت در عین حالی که بسیار آسان است میتواند چالش برانگیز باشد زیرا علاوه بر زیبایی باید اصول خاصی در آن رعایت شده باشد.یک وب‌سایت خوب تاثیر مثبتی بر کسب و کار شما دارد .
اشتباهی که اغلب طراحان سایت مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند وب‌سایت برای خود آن‌هاست در صورتی که آن وب‌سایت طراحی شده تا نیاز مشتریان و بازدید کننده‌ها را برطرف کند و یک طراح سایت در کنار زیبایی باید فاکتور مهم یعنی کاربردی بودن را فراموش نکند .

1- جعبه جست و جو کجاست؟

وجود جعبه جست و جو یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سایت است که متاسفانه اغلب طراحان این گزینه را فراموش می‌کنند .هر سایتی منبع بزرگی از اطلاعات است و جعبه جست و جو به کاربر کمک می‌کند تا هر آنچه را که می‌خواهد پیدا کند . بازدیدکنندگان یک سایت زمان و البته حوصله جست و جو میان صدها مقاله و حتی محصولات فروشگاهی را ندارند و می‌خواهند هر چیزی را که به دنبالش هستند را سریعتر پیدا کنند. در حال حاضر وب‌سایت گوگل خدمات خوبی در این زمینه به طراحان سایت ارائه میدهد و شما به آسانی با کپی کردن کد اچ تی ام ال Google Custom Search”” و قرار دادنش در وب‎سایت می‌توانید صاحب یک جعبه جست و جو شوید.

2- کسب و کار را به مخاطب معرفی نمیکند

زمانی که صفحه وب‌سایت شما بارگذاری و در مقابل بازدید کننده ظاهر می‌شود ، بازدید کننده در 0.05 ثانیه در مورد سایت شما تصمیم‌گیری می‌کند . ممکن است سایت شما از نظر فنی هیچ ایرادی نداشته باشد ولی به اندازه کافی واضح نیست و مخاطب در یک نگاه درک درستی از شما و کسب و کارتان پیدا نمی‌کند و ممکن است دکمه برگشت را بزند .پس بهتر است که سایت شما به خوبی خدمات و یا محصولات را معرفی کند.

3- به اندازه کافی خوانا نیست

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در جلب توجه مخاطب خوانایی نوشته‌ها خواهد بود . زیبایی سایت برای برانگیختن حس کنجکاوی کافی نیست و باید نوشته ها فونت ، اندازه و رنگ مناسبی داشته باشند تا چشم را اذیت نکند و به آسانی خوانده شوند . برای اینکه ببینید چه فونت و اندازه‌ای مناسب است ، به وب‌سایت‌های بزرگ و معروف سر بزنید و از آنها الگو‌برداری کنید .

4- ناوبری ضعیف

ناوبری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر سایتی است و مخاطبین قبل از استفاده از جعبه جست و جو برای رسیدن به مطلب مورد نظرشان ، از ناوبری استفاده می‌کنند.کاربری که با چند کلیک متوالی به بخش مورد نظرش دسترسی پیدا نکند ، وب‌سایت را ترک می‌کند . بهینه نبودن ناوبری یکی از عوامل افزایش نرخ پرش است .سعی کنید منوی ناوبری را برای تمام صفحات وب‌سایت قرار دهید و راه برگشت از همان مسیر را برای بازدید کننده مشخص کنید . همچنین منوی ناوبری نباید زیاد پیچیده و طولانی باشد.

5- موبایل فرندلی نیست

آمار وب‌سایت BLUE CORONA از بین بازدیدکنندگان یک وب‌سایت ، تنها 9% آنها به کار کردن با یک وب‌سایتی که موبایل فرندلی نیست ادامه می‌دهند و بقیه به سرعت از وب‌سایت خارج می‌شوند. اگر وب‌سایت شرکت شما موبایل فرندلی نیست در اسرع وقت در جهت بهبودش عمل کنید تا بازدید کننده‌های بیشتری از دست ندهید .

ابزاری مانند Google Analytics اطلاعاتی در مورد اینکه معمولا بازدید کننده‌های وب‌سایت شما از صفحه نمایشگرهای چند پیکسلی استفاده می‌کنند ، به شما می‌دهد و می‌توانید با این اطلاعات ابعاد نمایش وب‌سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه را تنظیم کنید .

6- سرعت بارگذاری پایین است

در حال حاضر کابران اینترنت بسیار نا‌شکیبا هستند و به راحتی از دکمه “برگشت” استفاده می‌کنند .طبق آمار منشتر شده در وب‌سایت Think With Google، زمان مناسب بارگذاری بین 1 تا 3 ثانیه است و اگر بیشتر از این زمان طول بکشد ، امکان اینکه کاربر از وب‌سایت خارج شود ، زیاد است و نرخ پرش بالا می‌رود.

7- اطلاعات به درستی نمایش داده نمی‌شود

64% از بازدید کنندگان یک وب‌سایت ، مایل به کسب اطلاعاتی مانند آدرس ، ایمیل و تلفن در مورد آن شرکت و یا کسب و کار هستند و نبود این چنین اطلاعاتی ممکن است برای شما به قیمت از دست دادن مشتریان آینده تمام شود. حتما در وب‌سایت یک بخشی را برای ارتباط مستقیم با کاربر ایجاد کنید. وجود آدرس‌های شبکه‌های اجتماعی شما در وب‌سایت هم می‌تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد ولی دقت کنید که آیکون‌های این شبکه‌ها باید در بخش پایین وب‌سایت قرار بگیرد تا موجب خروج سریع بازدید‌کننده از وب‌سایت نشود .

8-  از برچسب‌های H استفاده نمی‌شود

برچسب یا تگهای H برای جلب توجه مخاطب نسبت به یک متن بسیار موثر است .وجود محتوای متنی بدون تیتر برجسته و پررنگ بازدید کننده را فراری می‌دهد. بات‌های گوگل هم از این برچسب‌ها برای پیدا کردن محتوای سایت شما استفاده می‌کنند و اگر به درستی از این برچسب ها استفاده نکنید ، محتوای شما بین 6 میلیارد جست و جوی روزانه موتور جست و جوی گوگل مدفون می‌شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *